söndag 2 februari 2020

Bra för hjärnan att prova nya saker

Visste ni att det är bra för hjärnan att prova nya saker. Det behöver inte vara hemst avancerat, det kan t.ex. bara handla om att gå en annan rutt i matbutiken än den man vanligtvis brukar göra. Eller att prova en ny maträtt, från en helt annan matkultur!
Det har vi gjort den här veckan. På fredagen gjorde jag en libanesisk moussakagryta enligt recept från tidningen hälsa. Jag råkade dock ha i lite för mycket torkad chili så den blev jättestark! Men jag försöker att se det som en uppiggande sak istället för något negativt, haha. Man får väl halsa i sig mjölk om det är för olidligt.





















Auberginer, kikärter, krossad tomat, lök och kryddor. En positiv smakupplevelse trots allt.
Besitter du något smaskigt recept med aubergin?
Vi brukar grilla auberginskivor med riven ost på. Det är supergott.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bykättika med apelsin

10 januari tog jag tillvara skalet från ekologiska apelsiner och dränkte dem i ättika. Två veckor senare provade jag använda lösningen som b...