torsdag 22 augusti 2019

Eventuellt det värsta frisörbesöket någonsin

Ni vet när solens sken förändras på hösten, det blir gulare och solen ligger lägre? När det doftar höst och man känner vibbar av förändringar och nystarter? Man drar desperat in de sista dofterna av sommar: nyklippt gräs, rök från en grill, insjöns doft av vass som sett sina bästa dagar.

Då och där känner man att det är dags för förändring i ens eget liv också. Själv får jag alltid en längtan efter att göra något radikalt med håret. Ny frisyr eller färg. Eller både ock.

I år var det inget undantag. I mitten av augusti bokade jag tid till en frisörsalong här i Tavastehus. Jag hade varit där i juni och klippt mig och jag var rätt nöjd med frisyren. Det jag minns att jag upplevt som negativt förra gången var att det var frisörsalong och café i ett och det var oerhört svårt att diskutera med frisören eftersom det sipprade fram massa oljud (specialkaffemaskiner, tallrikar som slår mot varann, glas som klirrar) från köket som var vägg i vägg med där man satt och blev klippt.

Med min referensbild gick jag till salongen, stegade mot stolen när mitt namn ropades upp. Jag framförde mina önskemål, frisören gick för att blanda färgen. Jag funderade för mig själv om hen inte skulle komma fram med en färgkarta och fråga vilka färger jag vill ha. Jag hade sagt: kopprigt med röda slingor. Nåväl, jag litar på att det blir rätt, mitt hår är i en yrkespersons trygga händer. Men används inte färgkartor längre?



Denna gång var det inte ett kommunikationsfel. Jag hade nämligen valt denna salong eftersom jag visste att personen X som jag bokat tid till är Finlandssvensk och hemma från en svenskspråkig ort.

Den här frisören tog egna beslut utan min åsikt, hen blandade en mörk färg till min hårbotten som inte ens är lik min egen hårfärg, det kommer bli en väldigt hemsk och tydlig kontrast i min utväxt - säljtrix? Jag måste liksom gå tillbaka för att få utväxten fixad?

Jag undrar än idag varför hen satte färg i min hårbotten men enbart koppartoning i resten av håret? Hade det inte varit ändamålsenligt att sätta riktig färg i hela håret?

För den som undrar, ja jag fick två olika färger i håret men ingen av dem var röda slingor.

Jag fick aldrig svar på varför jag fick enbart toning. Jag fick dock råden om att använda kopparfärgmask i hela håret varje gång jag tvättar det.

Frisören hade varit jättetrevlig under hela första timmen men sedan hände något - och jag vet inte exakt vad men hen blev väldigt otrevlig. Jag är inte känslig i min hårbotten men det hade kunnat vara en riktigt otrevlig känsla för någon annan för frisören var så himla hårdhänt med borsten att jag nästan blev rädd.





Under andra tvätten (efter att jag suttit en stund med den koppriga toningen) sipprade det vatten innanför kåpan så att axlarna och hela övre ryggen på t-shirten blev blöt och missfärgad och händerna  med de mjuka rörelserna som så omsorgsfullt sköljt ur produkt under första tvätten - de existerade inte mer.

Under klippningen gick den där aggressiva borsten genom håret igen. Hen frågade inte om längden var ok. Hen frågade inte hur jag brukar ha pannluggen, hen klippte som hen ansåg det vara bäst. Ett tu sade hen "sådär" log ett ansträngt leende och bad mig hoppa ur stolen för att komma till kassan och betala. Jag fattade ärligt talat inte vad som skedde. 119€ flyttades från "en vanlig duunares" konto till en egenföretagares pengabinge och det var inget mer med det. Jag avlägsnade mig med ett oerhört kliande ansikte.


Jag var nöjd med frisyren även om jag inte haft mycket att säga till om. Jag gick till köpcentret Goodman för att äta mellanmål. Jag gick snabbt in i H&M för att kolla i en stor helkroppsspegel, om  t-shirten var mycket våt och gosh då såg jag det; alla små hårstrån som orsakat klådan i ansiktet. Jag hade hundratals 1-2 centimeters hårstrån överallt i ansiktet! De flesta frissor jag varit hos har en megastor, fluffig borste som de avlägsnar hår från kläder och ansikte med. För 119€ var jag inte ens värd att behandlas med värdighet och få strån bortborstade.



Jag frös så mycket på grund av den våta t-shirten som även vätat ner min tröja att jag var tvungen att köpa en ny så jag köpte den billigaste basic t-shirten jag hittade. Frisörbesöket blev därmed lite dyrare än 119€ sist och slutligen.

Jag tänkte att jag inte nämner stället där jag fick så här dålig betjäning men det känns faktiskt som min plikt att varna er för detta ställe: Hair Salon & Lifestyle Café Hemma kan ni med gott samvete skippa, alla gånger


Alla bilder i detta inlägg är nedladdade från pixabay.com


 

5 kommentarer:

  1. Om du hade färg sedan tidigare i längderna ska man inte sätta färg
    på färg. utan just toning för der hålls lika bra och skadar håret mindre. Ofärgat hår är friskt och inte "öppet" så då måste man sätta färg med en lite starkare vätyperoxid för att få färgen att hållas in i håret. Men är längderna redan färgade eller blekta sedan tidigare är håret "öppet" och toningen far in i håret och hålls lika bra som en rikitg färg utan att skada håret så mycket som en färg skulle göra. Dessutom om mab lägger alltid färg på färg i hela håret så lämnar håret tillsist väldigt öppet och ingen färg eller toning kommer hålla.
    :) Färgkartor använder inte alla för det funkkar ju inte så att man väljer en färg, och sätter den i håret och så blir de exkat den färgen man valt. Men tycker det är ändå vettigt så man vet vad kunden tycker är fin toner, för säger nån " det vill ha rött hår" kan de betyda allt från en brun som pikkulite skiftar i rött till en julröd färg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår din poöng men jag fick ju inte där svar på mina frågor....jag tycker frissan hade kunnat ge svar... Istället krövdes det ett blogginlägg en vecka senare..
      😅 Jag hade en referensbild och på den vart det också röda slingor och jag hänvisade till den så jag hade ju gärna viljat ha det så. Ok om man inte längre använder färgkartor, visste inte att en sådan förändring skett på under ett år, men frissorna har alltid sagt att färgkartorna är riktgivande. Alltid d
      Förut då jag fått en mörkare färg i hårbotten så har den varit så lik min egen färg som möjligt men den här är mörk som mörk choklad (tänk kakao 85%) och min egen färg är "maantienharmaa". Min egen färg syntes ca 3cm i utväxten så jag tycker hen hade kunnat se.

      Radera
  2. Jobbigt när man inte blir nöjd! Försökte du kontakta salongen efteråt? Man har ju rätt till korrigering gratis om frissan har gjort fel.

    Jag blev väldigt missnöjd en gång när jag bad om en ombre, men frissan istället bara satte mörk färg i mitt hårbotten (en väldigt populär salong i Vasa!) och sen körde en silvertoning på resten av håret. Det såg fint ut i salongen tack vare deras belysning och tack vare att hon lockat mitt hår, men i alla andra speglar såg det förfärligt ut. Jag klagade efteråt och de erbjöd sig att göra om jobbet.

    Jag var däremot så jobbig att jag istället krävde pengarna tillbaka - vilket jag faktiskt fick. Jag skickade nämligen in bilder på mitt hår till chefen på stället, som förstod mig. Jag kände mig jävligt elak, men tycker inte att man ska betala 100+ euro för slarv. Och ännu idag, 4(!!!) år senare, har jag kvarlevor av den mörka färgen i mina längder - skitsvårt att få dem blekta hos frissan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först och främst Tack för din kommentar.

      Nej tyvärr har jag inte kontaktat frissan efteråt. Det var ägaren som färgade och klippte mitt hår. Slutresultatet går att leva med, det som grämer mig mest är hur jag blev bemött - och det kan ju inga pengar ersätta egentligen... Men jag förstår din tanke!

      Ush vilken upplevelse du också råkat ut för! Så onödigt det är då man liksom vet att man inte själv kan uppnå det resultat man vill ha, så man går till en yrkesperson (som man ju därmed automatiskt litar på) och så gör den ett sånt slarv! Bra att du vågade kontakta frisörsalongen OCH fick pengarna tillbaka. I mitt fall känns det lite knepigt eftersom det var just ägaren själv som klippte och färgade... Så dumt att du fortfarande lider av ett slarv som en omotiverad(?) frissa gjort för så lång tid sen!

      Radera
  3. Usch vad hemsk upplevelse! Fastän hon var ägaren skulle hon säkert absolut göra om ditt hår om du ber om det. Tror de flesta egenföretagare gärna rättar till sitt misstag än lämnar en kund missnöjd!😊

    SvaraRadera

bykättika med apelsin

10 januari tog jag tillvara skalet från ekologiska apelsiner och dränkte dem i ättika. Två veckor senare provade jag använda lösningen som b...