tisdag 25 februari 2020

Tickande bomb

För ungefär två veckor sedan var jag hos en läkare, på en privatmottagning, som blev riktigt förbryllad över att jag använt ett preventivmedel i 11 år och fått receptet förnyat om och om igen trots att jag lider av auramigrän. Där och då hos läkaren fick jag för första gången höra att man under inga omständigheter får erbjuda detta p-medel till personer med auramigrän eftersom rosken för blodpropp i hjärnan är så hög. 

Jag har gått omkring som en tickande bomb.

Läkaren sade att hon blev oerhört uppstört och förvånad då jag nämnde min migrän ovh att jag använt detta p-medel i över 10 år. Det är en och samma person på ungdomsmottagningen i Ekenäs (kommunal) som skrivit ut receptet åt mig år efter år och jag vet att vi pratat om min migrän där också under flera besök.

Jag tappar tilliten till kommunal sjukvård alltmer.

Nu skall jag byta preventivmetod och det känns både ledsamt och skrämmande. Jag vet ju bara vad som varit bra och fungerat för mig. Nu måste jag (ofrivilligt) ge mig in på okända vatten, för min egen hälsas skull. Jag hoppas jag inte får läskiga biverkningar eller att det slår om mitt humör alltför mycket.

Finns det någon där ute i bloggosfären som varit med om liknande? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bykättika med apelsin

10 januari tog jag tillvara skalet från ekologiska apelsiner och dränkte dem i ättika. Två veckor senare provade jag använda lösningen som b...