onsdag 8 juli 2020

Pressa ner kostnaderna

Sedan jag började sträva mot minimalism så har jag även fått en passion för sparande. Ofta habdkar det om behov vi tror att vi har, samhället och media får ossa tt tro att vi behöver det senaste modet, den nyaste tekniken och spotify premium (för att vara lyckliga). Det här arbetar jag aktivt emot och tänkte dela med mig av några spartips.

Det är bekvämt att åka tåg men betydligt billigare att åka buss. Såsom idag t.ex. då jag skulle åka kollektivtrafik mellan Tavastehus och Helsingfors. Tåg hade kostat 10,80€ för enkelbiljett medan det med buss kostade 5,90€ för enkelbiljett. Jag har tur att Onnibus trafikerar via Tavastehus så jag åkar med dem men även med andra bussbolag hade jag kunnat spara en euro eller två.  


Det är inte heller omöjligt att åka buss längre sträckor. Det må gå lite långsammare än med tåg, men många bussar trafikerar även på natten, så då kan man eventuellt sova under en längre resa. 


Jag har slutat prenumerera på premiumtjänster av t.ex. Spotify. Visst är det störigt med äckligt hurtiga reklamer med jämna mellanrum på tjänsten ifråga, men då påminner jag mig själv om att jag sparar 180€/år genom att lyssna på osmaklig reklam emellanåt. 


Under flera år har jag gjort matlådor till jobbet, oftast 2-3 portioner per gång.  Nu har jag bytt strategi - jag skall göra storkok och frysa in. Mitt första mål varattha 30 dagars lunch/middag i frysen men insåg att vi inte har burkar tillräckligt att frysa in i, så jag har fryst in 15portioner. Tanken är att jag med jämna mellanrum skall frysa in matlådor så att jag har att ta med. För att spara tid och pengar. Jag har använt mig av recept från Portionen Under Tian. Recepten innehåller goda men billiga råvaror som i första hand är veganska. 

Vilket är ditt ultimata spartips? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bykättika med apelsin

10 januari tog jag tillvara skalet från ekologiska apelsiner och dränkte dem i ättika. Två veckor senare provade jag använda lösningen som b...