onsdag 11 september 2019

Kan man ha mera otur?

Måndagen den 9.9.2019

6:08 tappar en stor ett kilos yoghurtburk i golvet, burken spricker av stöten och yoghurten strittar överallt. Torkar upp ett halvt kilo yoghurt från golvet och moppar. Hinner med nöd och näppe till kl 7:00 på jobb.

15:30 gör ärenden på stan och inser att det inte går att betala med bankkortet. Går till en bankautomat och det går inte heller att lyfta pengar. Just idag liksom? Jag har alltid kontanter i plånboken just för att ifall detta skall ske men idag hade jag inte mer än 20 euro.

17:40 är på väg på en dragen jumppatimme som Mika skulle skjutsa mig till och låna pengar till eftersom bankkortet inte fungerar: då jag skall kolla vad det kostar inser jag att jag kollat snett på schemat och att jumppatimmen började kl 17:00 och inte 18:00 som jag trott.
Gråter en skvätt på grund av besvikelse men bestämmer mig för att ta en promenad istället.

18:15 då jag väl ätit mellanmål och gjort mig i ordning för att ta en promenad och öppnar ytterdörren ser jag att det börjat regna. Yttrar några väl valda ord men besluter mig för att ta min promenad trots allt.

18:27 hörlurarna går sönder så det kommer musik bara från ena luren och bara ibland från den andra. Vet inte om det är på grund av regnet eller på grund av slitage bara.

18:40 känner genom skon att jag har kallt om tån, jaha hål i strumpan då. Fortsätter ändå att gå fast jag är jävligt irriterad. Försöker fokusera på att fota sådant som är vackert. Jag vill fånga lite av höstens sista färger på bild.




















 

19:20 det går hål på tån även i den andra strumpan - ja man får väl vara glad att de ha slitits jämnt i alla fall.

19:35 åkte vi iväg till Prisma och köpte nya hörlurar. Jag tröstshoppade även lite garn och en ny virknål. (med Mikas pengar som jag fick låna). Så, jag har försökt rensa tankarna genom att virka.




















22:20-00.30 kan inte sova för jag  fick en tanke om att någon kanske kapat mitt konto... men jag kunde logga in på nätbanken och ingen hade varit där och "sorkka".

03:50
vaknade till att Mika skrattar jättehögt och säger PROSENTIT. Mika vaknar också och jag frågar "vad var så roligt???" och får som svar "inte vet jag???" och Mika fortsätter sova. Själv har jag lite svårt att få sömn igen. Tydligen somnar jag för....

05:20 vaknar jag av en åsksmäll och att grannens hund skäller. Ligger och lyssnar på åskan en stund innan jag somnar om.

Tisdag 10.9.2019

12:30
Jag var på väg till fysioterapeuten på akupunktur, jag skulle bara cykla via S-markets bankautomat och ta ut pengar. Nehepp, kortet fungerade inte ännu heller. Ringer banken de kollar och kortets chip har antagligen gått sönder. De sänder mig ett nytt kort genast. Det tar 1-2 VECKOR INNAN DET ANLÄNDER. Frågar rakt ut med gråten i halsen
"hur skall jag få ut pengar då, mitt närmaste bankkontor är i Tammerfors."
"om du har en iphone kan du använda apple-pay när du handlar i butik"
"nej jag har en huawei"
"ja, då är det värre, har du någon du kan flytta över pengar till som kan lyfta kontanter åt dig?
"ja det har jag ju nog".

14:00
Berättar åt Mika på whatsapp om att kortet är sönder och att jag behöver hans hjälp. Han säger att det är ok. Jag tänker "ja det kunde ju vara värre, jag kunde vara nyinflyttad i en stad eller ett land där jag inte ännu känner någon, jag har ju trots allt Mika."

20:00 Inser att Mika far på arbetsresa nästa vecka och är borta 16-20.9. Grips av lätt panik. Skall jag klara mig en vecka utan bankkort!? Tänk om det händer något.... Måste flytta över många hundra euro till Mikas konto så han kan lyfta kontanter åt mig.... jag skall ju ha pengar till bensin (skall räcka till Ekenäs + Kimito + hem igen eftersom det verkar som att mitt bankkort anländer precis under min "Lomaviikko" i Kimito), mat och eventuellt överraskningskostnader d.v.s. till exempel mediciner. Ah vilka avslappnade dagar det kommer bli...

Det kunde liksom inte ha varit värre tajming!

Min väninna sade att hon inte känner någon som  haft så mycket otur. Jag konstaterade att jo, man kan ju nog ha otur, men måste allt inträffa på en och samma dag? Eller som i mitt fall under två på varandra följande dagar? 







1 kommentar:

  1. Åh Mima, verkligen mycket otur! Jag hoppas du haft bättre dagar nu. Kram till dig och jag saknar dig ❤

    SvaraRadera

bykättika med apelsin

10 januari tog jag tillvara skalet från ekologiska apelsiner och dränkte dem i ättika. Två veckor senare provade jag använda lösningen som b...