lördag 28 september 2019

En ledig vecka: del 1

Så har jag en ledig vecka bakom mig. Den var så efterlängtad och det behövdes verkligen. Jag kämpade på så med orken de där sista dagarna på jobbet innan ledigheten. Ändå hade jag lite ångest igår över att jag REDAN måste tillbaka till jobbet. Jag va rinte klar med ledigheten liksom. Jag hann med mycket men inte med ALLT! Är jag lite naiv kanske?

Dessutom sov jag jättedåligt under den här veckan så igår var jag så trött att jag fick gråtattacker i flera etapper. Då gråtattackerna kom försökte jag styra bort tankarna genom hushållsarbete, pyssel eller genom att lägga mig ner och vila. Det hade en viss lindrande effekt.
Nu tänkte jag i alla fall att jag skulle dela med mig av vad jag sysslade med under veckan.



Vi kom till Ekenäs på fredag kväll, vi sov hos mamma i deras nya hyreslägenhet. Alltså, senast jag hälsade på mamma i Ekenäs bodde de ännu i egnahemshus i Knipnäs. Det har hänt mycket på kort tid! På lördagen besökte jag Ekenäs Höstmarknad med Emilia och hennes familj. Sen körde jag till Kimito för att gå på 1-årskalas hos min brorsdotter. Jag gav henne en röd 100% bomullstunika från Polarn o Pyret. Ifjol fick hon en dräkt från Polarn o Pyret i julklapp - är det lite obvious att kag gillar den butiken? Jag tycker de har kvalitativa barnkläder. Det verkar nog t.ex. Lindex också ha men jag föredrar PoP. Dessutom tänker jag lite framåt, att om de sen vill sälja kläderna då de är urväxta så kan de säkert få en bra slant för dem.

På söndagen hann vi inte göra så mycket annat än ta en promenad i solskenet med mommo (Mika och jag sov hos mommo lö-sö, sen sov jag själv hos mommo sö-ti) innan det var dags att köra mot pappas. Vi skulle till Reso och hälsa på släktingar. Släktingar jag inte visste om att jag hade förrän för nästan exakt 2 år sedan. Då hade pappa, syrran och brorsan åkt dit för att träffa dem men jag kunde inte då jag hade praktik. Nu fick jag chansen att fara med. Stort kändes det. Besöket var hem till pappas moster och pappas ena kusin var där. Jag såg foton på mina småkusiner. Vi bläddrade i en bok som handlade om de som blev evakuerade från Kyyrölä i Karelen. Därifrån min släkt kommer. Min farmor var bara ett barn när hon 1939 evakuerades från sitt hem.  Här i Tavastehus finns ju ett företag som heter Kyyrölän savi, de drejar olika produkter i lera. Det härstammar från samma Kyyrölä by som min farmor var hemma från. Det känns så himla fint att ha kontakt med sin släkt. Och veta lite mer om "sitt ursprung". Karelskt blod.


På söndag kväll hann jag plocka lite svamp innan det började skymma. Jag hittade (till min förvåning) en hel del kantareller, taggsvamp och några trattkantareller.

På måndag var jag i skogen, närmare bestämt på ett kärr och plockade tranbär 3,5L och 0,5L odon.




Jag var två timmar på kärret, sen hem till pappa och tömma plock-kärlen, äta och sen for jag tillbaka. Då jag skall kliva ut ur bilen möts jag av detta:


En vitssvanshjort som står blickstilla och glor på mig en god stund. Jag kan ju inte vara sämre så jag glor ju tillbaka. Jag fotar och filmar den inifrån min trygga bil. Den blir inte ens rädd när jag slår på tuten några gånger. Märklig. Till sist lunkar den iväg över kärret och jag kunde fortsätta med mitt plockande. 

På måndag kväll gjorde mommo plättar och jag körde efter min kusin från Brusaby (där hon studerar) så hade vi plättkalas! Plättarna var gjorda på havremjöl och innehöll inget socker men var PRECIS LIKA GODA SOM NÄR JAG VAR FEM ÅR. Nostalgiskt. 

Jag avslutar här och skriver om resten av veckan i ett nytt inlägg. Det blir så råddigt att skriva ett långt inlägg i bloggerappen på telefon. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bykättika med apelsin

10 januari tog jag tillvara skalet från ekologiska apelsiner och dränkte dem i ättika. Två veckor senare provade jag använda lösningen som b...