tisdag 13 augusti 2019

Vad heter ångest på spanska? av Michaela von Kügelgen

Skall du läsa litteratur av en finlandssvensk tycker jag du skall greppa boken Vad heter ångest på spanska? av Michaela von Kügelgen.





Själv ville jag läsa den just därför att det är en finlandssvensk författare som skrivit den. Jag hade ingen aning att storyn skulle vara så medryckande och att jag skulle känna igen mig i så mycket fast jag är så olik huvudpersonen Erika Haga, som i berättelsen är nyutexaminerad jurist som reser runt i Equador för att fly verkligheten hemma i Finland och för att hitta sig själv. Mellan kapitlen kunde jag fnissa högt men även slå mig för pannan då jag tyckte att Erika uttryckte sig klumpigt eller gjort något dumt.

Texten är tilläckligt stor och luftig för mig som har svår dyslexi. 


Det är en välskriven bok med många spännande vändningar. Det hät är första boken på länge som jag känner att jag vill spara i bokhyllan och rekommendera till andra! De flesta böcker jag läst vill jag bara snabbt sälja vidare. Jag lånar gärna ut den här boken ifall någon är intresserad av att läsa?


Jag upplever att omslaget inte är särskilt lockande men man skall inte låta skenet bedra en! 

Hur många finlandssvenska författare känner du till och vilka är de? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bykättika med apelsin

10 januari tog jag tillvara skalet från ekologiska apelsiner och dränkte dem i ättika. Två veckor senare provade jag använda lösningen som b...