måndag 7 oktober 2019

En ledig vecka: del 2

Sådär, jag nämnde i förra inlägget att vi hade plättkalas på måndag kväll. Supermätt och belåten gick jag och lade mig och vaknade sen (inte så utvilad) på tisdag morgon, det var dags att packa ihop sakerna, jag hade ju lyckats sprida ut mig lite överallt under de där fyra dagarna.
Jag tankade bilen och körde raka vägen till Lankka för att hälsa på Sabina. Sabina som jag pysslat med i över två år. Vi har sålt på Ekenäs julmarknad ihop i två år. Det känns nog sorgligt på ett sätt att inte kunna göra det i år. Det var ju som en tradition nästan redan. Vi förbättrade världen lite och åt  Sabinas hemlagade morotspurésoppa. Aj aj va den var god!


Då jag åkte från Sabinas var jag en sväng in via Emmaus loppis i Knipnäs. Emmaus är ett av mina favoritloppisar men efter att loppisvärlden blev allt mer uppmärksammad så höjde de priserna rejält och t.ex. kläderna steg ganska mycket i pris... Det jag främst fyndat på Emmaus är pysselmaterial i form av nyckelringar och böcker till papperspyssel. Även lite textiler och garner. Mitt nuvarande absoluta favoritloppis i Ekenäs är ändå Loppis Trollet. Jag hann tyvärr inte besöka det alls under mina lediga dagar och det harmar nog lite. Loppis Trollet är ett jättestord (i alla fall i Ekenäsiska mått mätt) självbetjäningsloppis där "vanliga människor" kan hyra bord. Oftast kan man hitta saker riktigt billigt där eftersom de som hyr bord där verkligen vill bli av med sina prylar.

På tisdagskvällen var jag bjuden till Hanna. Nej, egentligen hade jag bjudit in mig hos Hanna! Hanna har en vuxen katt, Viggo, och under sommaren hade hon skaffat en kattunge, Morgan. Jag undrade om hon inspirerats av Morgan Freeman, men det var någon annan, mindre känd Morgan (lögn) som hon döpt katten efter. Jag blev bjuden på något simpelt som ugnsbakade bär och havreflingor? Jag har ingen aning vad det var, det lät superenkel och det var i alla fall supergott!

Tiden hos Hanna bara flög iväg. Vi hade inte setts på säkert över ett halvt år, ändå kändes det som betydligt kortare tid... fy vad skrämmande det är hur tiden går snabbt! Vi hade mycket att prata om och det kändes som om tiden inte riktigt räckte till...

Jag åkte till mammas och sov en orolig nattsömn och på onsdagen hade jag en lunch med Sara och Nikki inplanerad. Sara hade kört hela vägen från Åland och jag uppskattar så innerligt att hon ville komma och träffa mig. Hon hade ju givetvis även annat inplanerat för sin vistelse i Ekenäs, men jag blev riktigt varm om hjärtat när vi fick till en träff. Det är ju inte ofta vi ses heller, kanske 1 gång i året, om vi har tur och får till det! Vi åt lunch på Cafferiet i Ekenäs. Jag tyckte inte så mycket om  min lunchsallad, den var dränkt i en alldeles för söt sås, men sällskapet var jag desto mer tacksam över!




Efter träffen med Sara packade jag snabbt ihop mina grejer och började köra mot Tavastehus. Det är egentligen inte långt till varken Ekenäs eller Kimito, men det är nog en fördel om man har mer än en dag på sig då man rör sig söderut för vistelse, då det ändå blir flera timmar körning. Hemma i Tavastehus var jag på onsdagskvällen.

På torsdagen cyklade jag in till centrum för att köpa lite nödvändiga grejer, såsom garn (jag har blivit totalt frälst i att virka!), flaskor att göra saft i och syltburkar. Plötsligt fick jag så jävla bråttom och hoppade på cykeln för jag hade en tid hos fysioterapeuten, det var fascia-behandling denna gång. Jag mindes nog min fysiotid, jag hade bara inte sett att tiden gått så snabbt.



Virkat pannband med reflexgarnet hohde från Novita. 


På fredagen gjorde jag sylt på fryst aronia. Den blev fruktansvärt äcklig. Bären var jättesträva, jag kände mig lurad eftersom folk hade sagt att de smakade ännu godare efter en sväng i frysen (jag tyckte de va goda som färska, direkt från busken). Tanken var att jag även skulle göra vinbärssaft men det orkade jag inte efter syltfiaskot... Jag har fortfarande aroniasylten i burkar men jag tänker nog slänga bort den för jag kommer inte äta den. Vad skall jag nu göra med aronian jag har i frysen?

Lördagen innebar sedan att det var dags att fara på jobb. Jag hade kvällstur och innan det gjorde jag inte så mycket. Jag tog det lugnt och skrev blogginlägg del 1 av min lediga vecka.

Jag träffade jättemånga fina och saknade människor under min lediga vecka. Jag fyllde den verkligen med saker och aktiviteter jag tycker om och njuter av. Men jag sov dåligt och kände en slags sorg alltmer veckan gick. Mer om det en annan gång.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bykättika med apelsin

10 januari tog jag tillvara skalet från ekologiska apelsiner och dränkte dem i ättika. Två veckor senare provade jag använda lösningen som b...