lördag 19 oktober 2019

Introvert HSP

Jag som är en introvert hsp (hsp står för highly sensitive person, som på svenska blir högsensitiv person) brukar undvika att gå till exempelvis mataffärer under specifika tider t.ex. Mellan 16-17 varje vardag eller fredagar. Jag blir så otroligt trött och slut av allt svammel och alla människor som yrar omkring. Eftersom jag jobbar i skift och inte har ledigt specifika regelbundna dagar så glömmer jag ibland bort mig lite. Som idag t.ex. då jag undrade för mig själv "vilken jävla högtid det är på kommande då det är så många människor i lidl" men kom sedan på att det är fredag och klockan hade precis passerat 14. Eftersom jag är högsensitiv och blir väldigt trött av (oönskade)  ljud brukar jag ibland gå omkring med hörlurar i öronen för att filtrera bort svammel. Det är ganska effektivt då det inte är mycket folk, men nu störde hörlurarna mig, de var lite ivägen och de filtrerade ju även bort det att jag inte hörde om någon närmade sig och ville gå förbi mig (blev påkörd av en butiksvagn...). Men jag måste nog ge lite feedback åt lidl. Alltså fast jag stod i andra ändan av butiken så hörde jag pipet från kassorna då de blippade varor. Å då har jag inte ens speciellt bra hörsel! Alltså varför måste deras streckkodsavläsare ha så hiskeligt högt ljud? Någon som kan förklara detta? På tal om citymarket eller S-market, då de har uppläst reklam inne i butiken...  "med våran utmärkta kyckling gör du den bästsmakande hönsfrikassén... Ingredienserna hittar du här o här o här". Man blir ju skiträdd när en främmande persons röst skär genom allt annat svammel mittiplötsligt.



Oftast då jag besöker lidl brukar jag passa på att storhandla. Även om deras kassor är lika stora som i andra butiker så brukar jag känna mig otroligt stressad i lidl. Det känns som att kassapersonalen har prestationskrav på att blippa så myclet produkter som möjligt för igen en gång så såg kassapersonalen lite besvärad ut då jag i lugn och ro packade mina plastkassar logiskt, som i tetris. Idag valde dock personalen att visa sitt missnöje genom att slänga ett av mina brödpaket mot mig. Lite som stt "skynda på då!" och nästan medvetet för att protestera saktade jag ner farten på mity packande. Varför så bråttom, liksom?

Ni som tycker att jag klagar på små saker och tänker att "går du till butiken är du ju en av dem som skapar detta svammel" och ja, det är helt riktigt. Men att handla mat är ett nödvändigt ont. Det är inte något jag njuter av men det måste ju göras.

Idag igen var jag helt slut i knoppen efter att jag kom ut från Lidl, men jag var ännu tvungen att åka via S-market och handla för lidl hade inte bearnesås. Läget var nästan ännu värre i den sistnämnda butiken.

Vem annan tycker det är jobbigt att handla?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bykättika med apelsin

10 januari tog jag tillvara skalet från ekologiska apelsiner och dränkte dem i ättika. Två veckor senare provade jag använda lösningen som b...