måndag 18 november 2019

Det räcker inte med att bara vara trött.

De senaste tretton dagarna har jag haft problem med vänster sida av käken. Jag har haft konstant värk som förvärrats av om jag gapat (t.ex. Gäspat). Vissa dagar har jag inte fått in en körsbärstomat, andra dagar har jag knappt fått in en sked. Jag har sovit ännu sämre också eftersom jag inte kunnat sova på någondera sidan, utan varit tvungen de senaste nätterna att ligga på rygg (ytterst ovant och på sitt sätt obehagligt). Om jag försökt tugga på vänstra sidan har det några gånger hänt att käken "slintat" sidlänges och orsakat sån plötslig och djävulsk smärta som jag inte ens kan kategorisera på smärtskalan.

Igår fick jag stegring och utan andra symptom än ont i käken antog jag att det beror på det. I torsdags tog jag kontakt till kommunala hälsocentralen och de skulle vara i kontakt till mig inom 24 timmar men då inget hörts från dem så kontaktade jag Mehiläinens tandvård idag.

Tröskeln för att gå privat är för mig ganska låg (trots att det är väldans dyrt)   efter att två gånger under samma år (olika tandläkare) på Karis tandläkarmottagning råkat ut för vårdfel.


(bild från förra veckan för att pigga upp inlägget)


Idag kl 16 hade jag tid. Jag berättade om mina besvär. Först trodde tandläkaren att jag menade att tänderna är sjuka men då det gick upp för honom att mina symptom har med käken att göra så kollade han lite närmare på tänderna och kände på käkmuskeln. Ja, tydligen "jobbar jag även på nätterna". Jag pressar alltså tänder. Och eftersom jag har ett tandimplantat som är stenhårt och intakt så är det MYCKET slitage på de andra tänderna.  Speciellt en tand har slitits ned mycket (den brukar även till och från vara sjuk på morgonen, vilket jag nu förstår varför). Jag har en överbelastad käkmuskel. Tandläkaren menade att det är ganska unikt att man bara gnisslar/pressar tänder på ena sidan, för jag har faktiskt inga besvär på högra sidan.

Som jag nu lite läst på så beror tandpressning oftast på stress.  Okej, känner mig fortfarande inte stressad, men kanske min sömnstörning och det här med jobbet påverkar... Tandläkaren föreslog bettskena. Jag är öppen för alla förslag. Bettskenan eliminerar inte problemen (ifall det handlar om stress) men det lindrar symptomen i alla fall. Jag blir dock lätt stressad då jag tänker på att enbart bettskenan kostar 400€. Det jag dock gillar med att gå privat är att det är tammikattn SNABBA RYCK. Det gjordes en mall av mina tänder och redan i början av nästa vecka kommer jag ha en bettskena i mina händer (eller mellan mina tänder, för att vara korrekt). Idag är jag så himla tacksam äver att jag lagt undan ca  30% av lönen på sparkontot varje månad. Jag har inte pressat mig till att hårdspara helt i onödan. :'D

Hoppas innerligt på förbättring i alla fall.
För det räcker tydligen inte med att bara vara trött. Såklart måste man ha andra symtom också.

1 kommentar:

bykättika med apelsin

10 januari tog jag tillvara skalet från ekologiska apelsiner och dränkte dem i ättika. Två veckor senare provade jag använda lösningen som b...