söndag 10 november 2019

Vardagliga spartips

Konkreta spartips.
Det är ju enkelt att säga att jag tycker om att tänka sparsamt men att sedan ge exempel då någon ställer frågan "vad är sparsamt, då?" kan vara svårt. Jag har ett par tips jag brukar ge andra som undrar i vilken ända de kan dra ner sina kostnader. Dessa är inga "det ramlar in pengar på kontot" - spartips utan mera vardagliga tips kan man säga.


Köp plastkassar på rulle, de jag köper från S-market kostar 6cent/styck och de går att använda som såväl roskispåsar som förvaring. Eller varför inte som påse att lägga varorna i då man är och handlar.  Jämför priset med dem man köper vid kassan som kostar tre gånger så mycket per stycke! Ja, 18cent.



















Skumfairy.
Det är nog typ det bästa tipset jag har till er. Då vi flyttade till Tavastehus köpte Mika en sån där pumpflaska som skummar diskmedlet! Vi märkte ganska snabbt vilken bra investering det var och vi har inte köpt diskmedel sedan dess. Vi fyller på från den stora fairy flaskan och blandar med vatten (ca 1/5 del diskmedel och resten vatten) och så har vi utspätt diskmedel som tack vare skummet räcker till att diska måååånga kärl/pumpning skum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bykättika med apelsin

10 januari tog jag tillvara skalet från ekologiska apelsiner och dränkte dem i ättika. Två veckor senare provade jag använda lösningen som b...