måndag 4 november 2019

Fett är (inte) orsaken till allt ont

Varför stoppar vi i oss sådant som kroppen har ett enda sho med att bryta ner och göra sig av med?

Jag frågar mig själv samma sak varje gång jag ätit en påse lösgodis, som jag köpt för att stilla mitt för länge sedan inrotade sockerberoende. Jag vet ju vad socker gör med kroppen och är själv ett vandrande exempel av vad som händer då en minskar med kolhydratintaget. Jag slutade äta det (ack så goda) brödet, smaksatta yoghurten, pastan, läsken, juicen. Jag levde flera år i tron om att rågbröd är hälsosamt. Jag trodde helt enkelt min livsstil var hälsosam och jag visste inte i vilken ände jag skulle börja för att bli av med min övervikt. Fettskräck hade jag också. Godis åt jag en gång i veckan - men vem åt inte? Då jag bröt mitt mönster, ändrade om kosten och valde hälsan, genom att äta liberal LCHF (även LCNF), då gick jag ner i vikt utan större ansträngning. JAG VET att kroppen behöver fett, för på det hålls en mätt. Kroppen behöver inte dessa otroliga mängder av kolhydrater som marknadsförs som hälsosam, balanserad kost. Människokroppen är inte, utvecklingsmässigt, redo att ta emot så mycket socker på en gång som en får i sig genom t.ex. en portion ris eller pasta.



Jag blir bestört då jag läser om att man fortfarande 2019 anser att en portion hönsfrikassé med ris är hälsosamt. Samt att man helst då till maten skall dricka fettfri mjölk! I boken Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt förklaras och omkullkastas alla s.k. studier som påstår att man skulle bli fet av fet mat. Visste ni att det inte finns en enda pålitlig källa om att mindre fet mat skulle minska hjärtsjukdomar?  Flera av dessa  påstådda "forskningar" är dessutom ekonomiskt understödda av företagsjättar som gör lightprodukter (fettsnålt = mer socker i produkten, dessutom ofta fullproppade med E-koder). Eftersom fettsnåla produkter då inte innehåller fett, som bidrar till mättnadskänsla, äter en person som följer fettsnål kost oftast större mängd mat och får därmed i sig ytterligare kolhydrater.  
Mättat fett är en viktig byggsten i människo- och djurkroppar, varför skulle det då vara skadligt för oss att få i oss det? Låter inte det minsta rimligt. Varför uppmanas en från barnsben att välja fettfri mjölk och andra fettfria meijeriprodukter? Bröstmjölken innehåller rikligt med mättat fett -  det är ju som att påstå att alla mödrar då försökt förgiftat sina barn. Själv gick jag ner i vikt när jag trotsade fettskräcken och började dricka röd mjölk.





















"Om socker och vitt mjöl får dina tänder att ruttna, vad gör de då med resten av din kropp?"

Dessa människor som propagerar lightprodukter vill inte väl. De vill inte att vi skall leva hälsosamt. De vill göra pengar. Och det går att göra pengar då största delen av befolkningen inte orkar eller bryr sig om att leta upp fakta.

 Jag påstår inte att jag är perfekt och att jag aldrig gör misstag gällande mat och näring. Det är inte lätt att välja rätt alla gånger.

Jag skulle bara vilja nå ut till alla de som fördömer sig för att de äter fettsnålt men inte ser resultat i sin viktnedgång - skär hellre ner på kolhydraterna. Tänk efter, vad är naturligt? Vad åt man för tusentals år sen? Åt man vitt bröd? Raffinerat socker? Läsk? Kroppen har inte utvecklats i den takt som produkterna på butikshyllorna. Undvik sådant som har en lång tillverkningsprocess eller sådant som inte funnits på våra tallrikar så länge såsom t.ex. Potatis... Ris växer inte heller naturligt här i Norden. Men, människan har alltid fått i sig fett. Fett är svaret på en lyckad viktnedgång. Det är vad jag personligen tror på. Dock skall man minnas det uttjatade uttrycket "Måtta med allt". Man skall heller inte glömma att det som passar ytterst bra för mig kanske inte passar dig men lever du med övervikt - prova! Ge det en chans. Ge DIG en ärlig chans.

Om ni inte är redo att lägga om er kost, rekommenderar jag er i alla fall att börja med att läsa boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bykättika med apelsin

10 januari tog jag tillvara skalet från ekologiska apelsiner och dränkte dem i ättika. Två veckor senare provade jag använda lösningen som b...