fredag 3 januari 2020

Hemgjord tandkräm

Det finns så mycket jag vill lägga ord på,  så mycket jag vill skriva ner. Om livet just nu. Det krävs så mycket tanke och kraft i allt. Att sticka ut nosen uranför ytterdörren. Vila efter varje kraftansträngning....

Jag kom hem igår (en dag tidigare än M)  från Kajana. Insåg först sent på kvällen att tandkrämen är kvar i Kajana. Jag hittade ett recept med kokosolja,  bakpulver och eterisk olja. Nu mindes jag inte på rak arm var jag har min pepparmyntsolja men jag hade de två andra ingredienserna nära till hands så jag svängde ihop en tandkräm av det.



















Konsistensen på tandkrämen blev ganska fast men det passade mig.
Men den som gör denna tandkräm själv kan göra den lösare enligt eget tycke
genom att tillsätta vatten. Jag blev positivt överraskad över att den här hemgjorda tandkrämen faktiskt fungerade, mina tänder blev rena! Men det smakade som om ja hade en degklimp i munnen.


















Innan jag googlade recept på hemgjord tandkräm hade jag aldrig ens tänkt på att tandkrämerna som säljs i vanliga marketar innehåller flera oönskade ingredienser som inte ens är bra för kroppen.

Så, har du gjort tandkräm av ingredienser du har hemma?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bykättika med apelsin

10 januari tog jag tillvara skalet från ekologiska apelsiner och dränkte dem i ättika. Två veckor senare provade jag använda lösningen som b...